ΟΣΔΕΛ


- ΦΟΡΟΣ Ή ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ;

ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ 2% ΣΕ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ


 

"Φορολόγηση των ηλεκτρονικών υπολογιστών ως αντιστάθμισμα για τις απώλειες των πνευματικών δικαιωμάτων λόγω πειρατείας". Η είδηση κυκλοφόρησε στα παραδοσιακά ΜΜΕ αλλά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλώντας σχόλια και θυμηδίες. Ποιά είναι η αλήθεια; Όχι βέβαια όσα σκοπίμως και παραπλανητικώς διαδίδονται σε μια προσπάθεια παραπληροφόρησης των πολιτών για τα πνευματικά δικαιώματα και με την παρουσίαση της αμοιβής των δικαιούχων από την ιδιωτική αντιγραφή έργων τους ως «φόρο του Κράτους»!

 

Τι είναι και τι δεν είναι, όμως, αυτό το ποσοστό του 2% επί της αξίας εισαγωγής των υπολογιστών που, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, προτείνει το υπουργείο Πολιτισμού ως έσοδο των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης των δικαιούχων, οι οποίοι το διανέμουν στα μέλη τους;

 

Οι δημιουργοί και οι συγγενικοί δικαιούχοι πνευματικής ιδιοκτησίας είναι εργαζόμενοι που πρέπει πρωτίστως να επιβιώσουν, να εξασφαλίσουν σίτιση, κατοικία, υγεία, κοινωνική ζωή, ώστε να υπάρχουν οι αναγκαίες και απαραίτητες προϋποθέσεις για δημιουργία πνευματικών έργων. Είναι οι «εργάτες» του πνεύματος και συνεπώς πρέπει να αμείβονται για τα έργα τους, όταν αυτά χρησιμοποιούνται ακόμη και μέσω ιδιωτικής αντιγραφής, ενώ εύλογα δεν μπορούν να την ελέγξουν και να αμειφθούν για το σύνολό τους από όσους τα αντιγράφουν ιδιωτικά.

 

Η Οδηγία 2001/29 Ε.Κ., που ρυθμίζει τα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην κοινωνία της πληροφορίας για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρέχει τη δυνατότητα να επιτρέπεται, από τη νομοθεσία κάθε κράτους μέλους, η αναπαραγωγή έργων πνευματικής ιδιοκτησίας όταν αυτή γίνεται για ιδιωτική χρήση (π.χ. αντιγραφή ενός CD ή μίας ταινίας στον υπολογιστή ή η φωτοτυπία αποσπάσματος ενός βιβλίου), υπό την προϋπόθεση ότι καταβάλλεται ικανοποιητική εύλογη αποζημίωση στους δικαιούχους. Συνεπώς αυτό το ποσό:

 

- Δεν είναι φόρος, αλλά είναι ένα ελάχιστο ποσόν αποζημίωσης για την ελεύθερη αναπαραγωγή έργων πνευματικής ιδιοκτησίας που γίνεται για ιδιωτική χρήση. Είναι η λεγόμενη «εύλογη αμοιβή» ή «δίκαιη αποζημίωση» των δικαιούχων πνευματικής ιδιοκτησίας.

 

- Δεν καταλήγει στο Κράτος, αλλά στους πνευματικούς ανθρώπους όλης της χώρας και όλων των κατηγοριών (συγγραφείς, δημοσιογράφους, συνθέτες – στιχουργούς, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, εικαστικούς, ηθοποιούς, τραγουδιστές, μουσικούς, φωτογράφους, κ.ά.) που υπολογίζονται σε περισσότερες από 30.000, καθώς επίσης στις οπτικοακουστικές, εκδοτικές και  δισκογραφικές επιχειρήσεις της χώρας μας. Δηλαδή, στους επαγγελματικούς κλάδους που δημιουργούν και προάγουν το πνευματικό έργο αναβαθμίζοντας διαρκώς την ελληνική διανόηση, την ενημέρωση και τον πολιτισμό στο σύνολό του.

 

- Δεν αφορά στην πειρατεία στο Διαδίκτυο, που είναι παράνομη πράξη και τιμωρείται με βάση άλλες νομοθετικές διατάξεις,  αλλά αφορά στο δικαίωμα κάθε πολίτη να κάνει νόμιμη, μερική ή ολική, αναπαραγωγή έργων για ιδιωτική χρήση και στην αποζημίωση του δικαιούχου πνευματικών δικαιωμάτων επ’αυτών των έργων.

 

-Δεν είναι κάτι καινούργιο. Σχεδόν όλα τα μέσα ιδιωτικής αναπαραγωγής και αποθήκευσης έργων υπόκεινται σε τέτοια αποζημίωση μέσω «εύλογης αμοιβής» των δικαιούχων πνευματικής ιδιοκτησίας με την ίδια νομοθεσία (Ν.2121/93). Οι υπολογιστές συμπεριλαμβάνονταν από την έναρξη της ισχύος της νομοθεσίας αλλά το 2% καταργήθηκε με αιφνιδιαστική κίνηση της κυβέρνησης του 2002, η οποία υπέκυψε στις πιέσεις πολυεθνικών εταιρειών πληροφορικής.

 

-Δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Για υπολογιστές ή και tablets, καταβάλλεται «εύλογη αμοιβή» ως αποζημίωση για ιδιωτική αναπαραγωγή σε 14 ευρωπαϊκές χώρες: Βέλγιο, Κροατία, Γαλλία, Ιταλία, Λιθουανία, Ολλανδία, Ρουμανία, Σλοβακία, Γερμανία, Πορτογαλία, Αυστρία, Πολωνία, Ελβετία, Σουηδία.

 

Η Ελλάδα, κατεξοχήν χώρα πολιτισμού, είναι στις τελευταίες θέσεις, στην Ε.Ε. και παγκόσμια όπου ισχύει η «εύλογη αμοιβή», αναφορικά, με τα έσοδα των δικαιούχων από αυτήν.

 

Ο ελληνικός πολιτισμός είναι από τους κλάδους που μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της χώρας και στην σημαντική αύξηση των θέσεων εργασίας. Προϋπόθεση να προστατεύεται και να μην απαξιώνεται η πνευματική ιδιοκτησία.

 

Αθήνα, 21 Ιανουαρίου 2016

 

ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

 

 

ΑΘΗΝΑ- ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ

ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΈΡΓΩΝ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΟΥΣ (ΟΣΔΕΕΤΕ) ΣΥΝ. ΠΕ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟΥ - ΘΕΣΠΙΣ – ΣΥΝ.ΠΕ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ -ΟΣΔΕΛ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ - ΦΟΙΒΟΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΥΝ.Π.Ε. ΑΠΟΛΛΩΝ

ΔΙΟΝΥΣΟΣ –ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ ΣΥΝ.Π.Ε.

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ ΕΡΜΗΝΕΥΤΩΝ ΕΡΑΤΩ ΣΥΝ.Π.Ε

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΗΧΟΥ Η ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑΣ –GRAMMO

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΣΥΓΓΕΝΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ-ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ- ΜΕ Δ.Τ. ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΣΥΓΓΕΝΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΔΙΑΣ ΣΥΝ.ΠΕ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ    ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΕΡΜΕΙΑΣ ΣΥΝ.ΠΕ.

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΓΓΕΝΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ - ΗΡΙΔΑΝΟΣ ΣΥΝ.ΠΕ.

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ Pro.Media ΣΥΝ.ΠΕ

ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ  - ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΩΝ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΩΝ ΤΕΛΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ (ΜΟΝΤΕΡ), ΗΧΟΛΗΠΤΩΝ, ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΩΝ






ΟΣΔΕΛ
Σπίτι του Βιβλίου
Θεμιστοκλέους 73, 10683 Αθήνα
Τηλ. 210-3849100

e-mail: info@osdel.gr